عنوان : |
الخطاب التواصلي في تعليم وتعلم اللغة العربية بالتعليم الثانوي |
نوع الوثيقة : |
وثيقة الكترونية |
مؤلفين : |
حياة طكوك, مؤلف ; زرال، صلاح الدين, حوّل |
ناشر : |
سطيف [الجزائر] : جامعة الدكتور محمد لمين دباغين |
تاريخ النشر : |
2025 |
عدد الصفحات : |
436ص |
اللغة : |
عربي (ara) |
الكلمة المفتاح : |
Département de langue et littérature arabe Department of Arabic Language and Literature قسم اللغة والأدب العربي الخطاب التواصلي، تعليم وتعلم اللغة العربية، التعليم الثانوي، المقاربة |
خلاصة : |
هدفت هذه الدراسة إلى رصد واقع استخدام الخطاب التواصلي في تعليم وتعلم اللغة العربية بالتعليم الثانوي، في مجموعة ثانويات بولاية جيجل شكلت مجتمع هذه الدراسة، بالإضافة إلى معرفة تأثير هذا الخطاب على المتعلمين من ناحية ممارستهم له وعلى تحصيلهم الدراسي، وقد تم تقسيم متغير الخطاب التواصلي في تعليم وتعلم اللغة العربية إلى أربعة أبعاد، متمثلة في استراتيجيات الخطاب، ولغة الجسد، وطرائق ووسائل التدريس، والمهارات اللغوية، وقد تم استخدام أداة الملاحظة المباشرة في ثانوية "عبدي بوعزيز" بجيجل بحضور ثماني حصص لأربعة أساتذة، كما تم توزيع استبيانين موجهين للأساتذة والتلاميذ، وقد تم اختبارهم بطريقة العينة العشوائية، ولتحليل الاستبيانين تم استعمال برنامج التحليل الإحصائي spss لمعالجة إجابات أفراد العينة من خلال مجموعة من الأساليب الإحصائية المتضمنة فيه. توصلت نتائج الدراسة الميدانية إلى أن الأساتذة يستخدمون استراتيجيات الخطاب بطريقة فعالة وإيجابية بغية زيادة فهم التلاميذ والتأثير عليهم، كما يغلب استخدام الاستراتيجية التضامنية على الاستراتيجية التوجيهية، وهي المسؤولة عن خلق جو مريح وتعاوني إيجابي يعزز علاقة الأستاذ بتلاميذه، كما وضح الاستبيان أهمية استخدام لغة الجسد ومساهمتها في توضيح الخطاب التواصلي اللغوي وتفسيره، وضرورة التنويع في طرائق التدريس حسب ما يقتضيه الدرس أو الموضوع، أو الموقف، كما أن الوسائل الحديثة وإن كانت غائبة واقعيا إلا أنها تساهم في اختصار الجهد والوقت، وتشد انتباه المتعلمين، أما المهارات اللغوية فلا بد أن تدرس بطريقة تكاملية مركزة على إبراز القدرات التواصلية للأساتذة والمتعلمين، إضافة إلى اكتساب القدرة اللغوية المناسبة للفئة العمرية المدرَّسَة، وهذا حتى يتعلم المتعلمون كيفية استخدام اللغة في مواقف وسياقات تخاطبية متنوعة مشابهة للمواقف الخطابية اليومية. This study aimed to investigate the reality of using communicative discourse in teaching and learning the Arabic language at the secondary education level. within a selection of high schools in Jijel Province, which formed the study population. The research also sought to determine the impact of this discourse on learners, particularly in their practice and its influence on their academic performance. The variable of communicative discourse in teaching and learning Arabic was divided into four dimensions: discourse strategies, body language, teaching methods and tools, and language skills. A direct observation tool was used at "Abdi Bouaziz" High School in Jijel by attending eight sessions conducted by four teachers. Additionally, two questionnaires were distributed, one for teachers and the other for students, using a random sampling method. To analyze the responses to the questionnaires, the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) was employed, utilizing a variety of statistical methods included in the program. The field study results revealed that teachers effectively and positively employ discourse strategies to enhance students' understanding and influence them. It was noted that solidarity strategies predominated over directive strategies, fostering a comfortable and cooperative environment that strengthens the teacher-student relationship. The questionnaires highlighted the importance of body language in clarifying and interpreting linguistic communicative discourse and emphasized the need to diversify teaching methods depending on the lesson, topic, or situation. While modern tools are largely absent in practice, they were shown to save effort and time and to capture learners' attention. Regarding language skills, they must be taught in an integrative manner, focusing on developing communicative competencies for both teachers and learners. This also includes acquiring age-appropriate linguistic abilities to enable students to use the language in various communicative contexts similar to daily discourse scenarios. |
في الخط : |
https://dspace.univ-setif2.dz/items/f802ec1c-4dc7-4502-8bbc-01de57f635b4/full |
الخطاب التواصلي في تعليم وتعلم اللغة العربية بالتعليم الثانوي [وثيقة الكترونية] / حياة طكوك, مؤلف ; زرال، صلاح الدين, حوّل . - سطيف [الجزائر] : جامعة الدكتور محمد لمين دباغين, 2025 . - 436ص. اللغة : عربي ( ara)
الكلمة المفتاح : |
Département de langue et littérature arabe Department of Arabic Language and Literature قسم اللغة والأدب العربي الخطاب التواصلي، تعليم وتعلم اللغة العربية، التعليم الثانوي، المقاربة |
خلاصة : |
هدفت هذه الدراسة إلى رصد واقع استخدام الخطاب التواصلي في تعليم وتعلم اللغة العربية بالتعليم الثانوي، في مجموعة ثانويات بولاية جيجل شكلت مجتمع هذه الدراسة، بالإضافة إلى معرفة تأثير هذا الخطاب على المتعلمين من ناحية ممارستهم له وعلى تحصيلهم الدراسي، وقد تم تقسيم متغير الخطاب التواصلي في تعليم وتعلم اللغة العربية إلى أربعة أبعاد، متمثلة في استراتيجيات الخطاب، ولغة الجسد، وطرائق ووسائل التدريس، والمهارات اللغوية، وقد تم استخدام أداة الملاحظة المباشرة في ثانوية "عبدي بوعزيز" بجيجل بحضور ثماني حصص لأربعة أساتذة، كما تم توزيع استبيانين موجهين للأساتذة والتلاميذ، وقد تم اختبارهم بطريقة العينة العشوائية، ولتحليل الاستبيانين تم استعمال برنامج التحليل الإحصائي spss لمعالجة إجابات أفراد العينة من خلال مجموعة من الأساليب الإحصائية المتضمنة فيه. توصلت نتائج الدراسة الميدانية إلى أن الأساتذة يستخدمون استراتيجيات الخطاب بطريقة فعالة وإيجابية بغية زيادة فهم التلاميذ والتأثير عليهم، كما يغلب استخدام الاستراتيجية التضامنية على الاستراتيجية التوجيهية، وهي المسؤولة عن خلق جو مريح وتعاوني إيجابي يعزز علاقة الأستاذ بتلاميذه، كما وضح الاستبيان أهمية استخدام لغة الجسد ومساهمتها في توضيح الخطاب التواصلي اللغوي وتفسيره، وضرورة التنويع في طرائق التدريس حسب ما يقتضيه الدرس أو الموضوع، أو الموقف، كما أن الوسائل الحديثة وإن كانت غائبة واقعيا إلا أنها تساهم في اختصار الجهد والوقت، وتشد انتباه المتعلمين، أما المهارات اللغوية فلا بد أن تدرس بطريقة تكاملية مركزة على إبراز القدرات التواصلية للأساتذة والمتعلمين، إضافة إلى اكتساب القدرة اللغوية المناسبة للفئة العمرية المدرَّسَة، وهذا حتى يتعلم المتعلمون كيفية استخدام اللغة في مواقف وسياقات تخاطبية متنوعة مشابهة للمواقف الخطابية اليومية. This study aimed to investigate the reality of using communicative discourse in teaching and learning the Arabic language at the secondary education level. within a selection of high schools in Jijel Province, which formed the study population. The research also sought to determine the impact of this discourse on learners, particularly in their practice and its influence on their academic performance. The variable of communicative discourse in teaching and learning Arabic was divided into four dimensions: discourse strategies, body language, teaching methods and tools, and language skills. A direct observation tool was used at "Abdi Bouaziz" High School in Jijel by attending eight sessions conducted by four teachers. Additionally, two questionnaires were distributed, one for teachers and the other for students, using a random sampling method. To analyze the responses to the questionnaires, the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) was employed, utilizing a variety of statistical methods included in the program. The field study results revealed that teachers effectively and positively employ discourse strategies to enhance students' understanding and influence them. It was noted that solidarity strategies predominated over directive strategies, fostering a comfortable and cooperative environment that strengthens the teacher-student relationship. The questionnaires highlighted the importance of body language in clarifying and interpreting linguistic communicative discourse and emphasized the need to diversify teaching methods depending on the lesson, topic, or situation. While modern tools are largely absent in practice, they were shown to save effort and time and to capture learners' attention. Regarding language skills, they must be taught in an integrative manner, focusing on developing communicative competencies for both teachers and learners. This also includes acquiring age-appropriate linguistic abilities to enable students to use the language in various communicative contexts similar to daily discourse scenarios. |
في الخط : |
https://dspace.univ-setif2.dz/items/f802ec1c-4dc7-4502-8bbc-01de57f635b4/full |
|