عنوان : |
المساهمة في الكشف عن صعوبات التعلم النمائية المنتشرة في الوسط المدرسي الجزائري : دراسة ابدميولوجية بمدارس ولاية سطيف |
نوع الوثيقة : |
وثيقة الكترونية |
مؤلفين : |
ميمونة حفيان, مؤلف ; حميد أومليلي, حوّل |
ناشر : |
سطيف [الجزائر] : جامعة الدكتور محمد لمين دباغين |
تاريخ النشر : |
2025 |
عدد الصفحات : |
236ص |
Ill. : |
جداول |
اللغة : |
عربي (ara) |
الكلمة المفتاح : |
Département de psychologie Department of Psychology قسم علم النفس دراسة ابيدميولوجية (وبائية) , صعوبات التعلم النمائية , الوسط المدرسي |
تكشيف : |
150 علم النفس |
خلاصة : |
هدفت الدراسة الحالية لمعرفة مدى انتشار الصعوبات التعلم النمائية في الوسط المدرسي لولاية سطيف -دراسة ابيدميولوجية- في السنوات التعليمية الثلاث ابتدائي , وفق عدة متغيرات سوسيو ديمغرافية , تكونت عينة الدراسة من 469 مدرسة من اصل 907 مدرسة و كان عدد التلاميذ الذين لديهم صعوبات التعلم النمائية 32460 تلميذ موزعين على الاطوار الثلاث.حيث اعتمدت الباحثة على منهج التحقيق الوبائي الوصفي , و على استبيان لكشف انتشارية صعوبات التعلم النمائية لجمع المعلومات تم بنائها من طرفها . وتم الاعتماد على مجموعة من الاهداف التي تمت صياغتها من اجل التحقق منها و جاءت النتائجها كالتالي : تنتشر صعوبات التعلم النمائية في الوسط المدرسي الجزائري بولاية سطيف بنسبة مرتفعة بين أفراد العينة . تنتشر صعوبات التعلم المعرفية على حسب الترتيب حيث تتصدرها صعوبة الانتباه تليها صعوبة الادراك ثم صعوبة الذاكرة في الوسط المدرسي الجزائري بولاية سطيف . تنتشر صعوبات التعلم اللغوية على حسب الترتيب حيث تتصدرها صعوبة الشفهية تليها صعوبة في الوسط المدرسي الجزائري بولاية سطيف . تنتشر صعوبات التعلم البصرية الحركية بنسبة ضعيفة في الوسط المدرسي الجزائري بولاية سطيف . هناك فروق ذات دلالة احصائية في نسبة انتشار صعوبات التعلم النمائية في الوسط المدرسي الجزائري بولاية سطيف تعزى لمتغير الجنس . هناك فروق ذات دلالة احصائية في نسبة انتشار صعوبات التعلم النمائية في الوسط المدرسي الجزائري بولاية سطيف تعزى لمتغير المستوي . هناك فروق ذات دلالة احصائية في نسبة انتشار صعوبات التعلم النمائية في الوسط المدرسي الجزائري بولاية سطيف تعزى لمتغير المقاطعات . تؤثر الابعاد الابيدميولوجية(الابعاد الاجتماعية أكثر تأثير من باقي الابعاد الصحية و الارغونومية ) في انتشارية صعوبات التعلم النمائية في الوسط المدرسي الجزائري بولاية سطيف The current study aimed to investigate the prevalence of developmental learning difficulties in the school environment of Sétif province through an epidemiological study across the three educational stages, considering various socio-demographic variables. The study sample consisted of 469 schools out of 907, with 32,460 students identified as having developmental learning difficulties distributed across the three stages. The researcher employed a descriptive epidemiological method and a questionnaire designed to detect the prevalence of developmental learning difficulties for data collection. The study pursued several objectives, leading to the following findings: Developmental learning difficulties are highly prevalent among the sample in the school environment of SétifProvince. Cognitive learning difficulties are ordered by prevalence as follows: attention difficulties are the most common, followed by perception difficulties, and then memory difficulties in the school environment of Sétif Province. Language learning difficulties are ordered by prevalence as follows: oral difficulties are the most common, followed by other types of language difficulties in the school environment of Sétif Province. Visual-motor learning difficulties have a low prevalence in the school environment of Sétif Province. There are statistically significant differences in the prevalence of developmental learning difficulties in the school environment of Sétif Province attributed to the gender variable. There are statistically significant differences in the prevalence of developmental learning difficulties in the school environment of Sétif Province attributed to the grade level variable. There are statistically significant differences in the prevalence of developmental learning difficulties in the school environment of Sétif Province attributed to the district variable. Epidemiological dimensions, particularly social dimensions, have a more significant impact on the prevalence of developmental learning difficulties than other health and ergonomic dimensions in the school environment of Sétif |
في الخط : |
https://dspace.univ-setif2.dz/home |
المساهمة في الكشف عن صعوبات التعلم النمائية المنتشرة في الوسط المدرسي الجزائري : دراسة ابدميولوجية بمدارس ولاية سطيف [وثيقة الكترونية] / ميمونة حفيان, مؤلف ; حميد أومليلي, حوّل . - سطيف [الجزائر] : جامعة الدكتور محمد لمين دباغين, 2025 . - 236ص : جداول. اللغة : عربي ( ara)
الكلمة المفتاح : |
Département de psychologie Department of Psychology قسم علم النفس دراسة ابيدميولوجية (وبائية) , صعوبات التعلم النمائية , الوسط المدرسي |
تكشيف : |
150 علم النفس |
خلاصة : |
هدفت الدراسة الحالية لمعرفة مدى انتشار الصعوبات التعلم النمائية في الوسط المدرسي لولاية سطيف -دراسة ابيدميولوجية- في السنوات التعليمية الثلاث ابتدائي , وفق عدة متغيرات سوسيو ديمغرافية , تكونت عينة الدراسة من 469 مدرسة من اصل 907 مدرسة و كان عدد التلاميذ الذين لديهم صعوبات التعلم النمائية 32460 تلميذ موزعين على الاطوار الثلاث.حيث اعتمدت الباحثة على منهج التحقيق الوبائي الوصفي , و على استبيان لكشف انتشارية صعوبات التعلم النمائية لجمع المعلومات تم بنائها من طرفها . وتم الاعتماد على مجموعة من الاهداف التي تمت صياغتها من اجل التحقق منها و جاءت النتائجها كالتالي : تنتشر صعوبات التعلم النمائية في الوسط المدرسي الجزائري بولاية سطيف بنسبة مرتفعة بين أفراد العينة . تنتشر صعوبات التعلم المعرفية على حسب الترتيب حيث تتصدرها صعوبة الانتباه تليها صعوبة الادراك ثم صعوبة الذاكرة في الوسط المدرسي الجزائري بولاية سطيف . تنتشر صعوبات التعلم اللغوية على حسب الترتيب حيث تتصدرها صعوبة الشفهية تليها صعوبة في الوسط المدرسي الجزائري بولاية سطيف . تنتشر صعوبات التعلم البصرية الحركية بنسبة ضعيفة في الوسط المدرسي الجزائري بولاية سطيف . هناك فروق ذات دلالة احصائية في نسبة انتشار صعوبات التعلم النمائية في الوسط المدرسي الجزائري بولاية سطيف تعزى لمتغير الجنس . هناك فروق ذات دلالة احصائية في نسبة انتشار صعوبات التعلم النمائية في الوسط المدرسي الجزائري بولاية سطيف تعزى لمتغير المستوي . هناك فروق ذات دلالة احصائية في نسبة انتشار صعوبات التعلم النمائية في الوسط المدرسي الجزائري بولاية سطيف تعزى لمتغير المقاطعات . تؤثر الابعاد الابيدميولوجية(الابعاد الاجتماعية أكثر تأثير من باقي الابعاد الصحية و الارغونومية ) في انتشارية صعوبات التعلم النمائية في الوسط المدرسي الجزائري بولاية سطيف The current study aimed to investigate the prevalence of developmental learning difficulties in the school environment of Sétif province through an epidemiological study across the three educational stages, considering various socio-demographic variables. The study sample consisted of 469 schools out of 907, with 32,460 students identified as having developmental learning difficulties distributed across the three stages. The researcher employed a descriptive epidemiological method and a questionnaire designed to detect the prevalence of developmental learning difficulties for data collection. The study pursued several objectives, leading to the following findings: Developmental learning difficulties are highly prevalent among the sample in the school environment of SétifProvince. Cognitive learning difficulties are ordered by prevalence as follows: attention difficulties are the most common, followed by perception difficulties, and then memory difficulties in the school environment of Sétif Province. Language learning difficulties are ordered by prevalence as follows: oral difficulties are the most common, followed by other types of language difficulties in the school environment of Sétif Province. Visual-motor learning difficulties have a low prevalence in the school environment of Sétif Province. There are statistically significant differences in the prevalence of developmental learning difficulties in the school environment of Sétif Province attributed to the gender variable. There are statistically significant differences in the prevalence of developmental learning difficulties in the school environment of Sétif Province attributed to the grade level variable. There are statistically significant differences in the prevalence of developmental learning difficulties in the school environment of Sétif Province attributed to the district variable. Epidemiological dimensions, particularly social dimensions, have a more significant impact on the prevalence of developmental learning difficulties than other health and ergonomic dimensions in the school environment of Sétif |
في الخط : |
https://dspace.univ-setif2.dz/home |
|